ABD Ulusal Havacılık ve Uzay Dairesi'ne (NASA) bağlı dört astronotu taşıyan "Orion" uzay aracı, devasa "Space Launch System" (SLS) roketiyle birlikte Ay'a doğru tarihi yolculuğuna başladı.
1972 yılından bu yana Dünya'nın uydusuna gerçekleştirilen bu ilk insanlı görevin nefes kesen anları NASA'nın resmi internet sitesinden canlı olarak yayınlandı. Fırlatmadan sadece 8 dakika sonra "Orion" uzay aracı başarıyla yörüngeye oturdu.
Fırlatma işlemi, yerel saatle 18:35'te (Bakü saatiyle 02:35) tarihi John F. Kennedy Uzay Merkezi'nden gerçekleştirildi. Planlamalara göre; NASA astronotları Reid Wiseman, Christina Koch ve Victor Glover ile Kanadalı astronot Jeremy Hansen, Ay'ın yüzeyine inmeden etrafında bir tur atacak ve ardından Dünya'ya dönüş yapacaklar. Bu heyecan verici görevin toplam 10 gün sürmesi planlanıyor.
Geri sayımın bitmesine bir buçuk saat kala, mühendisler uzaktan uçuş durdurma sisteminde teknik bir arıza tespit etti. Ancak ekiplerin hızlı müdahalesiyle sorun fırlatma öncesinde anında çözülerek uçuş güvenliği sağlandı.
Ay'a yönelik son insanlı görev, tam yarım asır önce, Aralık 1972'de Amerikan "Apollo 17" misyonu kapsamında gerçekleştirilmişti.
NASA, 2019 yılının bahar aylarında üç aşamalı "Artemis" Ay programını tüm dünyaya duyurmuştu. Programın ilk adımı olan "Artemis I", "Orion" uzay aracının insansız bir şekilde Ay'ın etrafında dönüp Dünya'ya dönmesini kapsıyordu ve bu uçuş 16 Kasım - 11 Aralık 2022 tarihleri arasında başarıyla tamamlandı. Programın şu an devam eden ikinci aşaması (Artemis II), mürettebatlı bir şekilde Dünya'nın doğal uydusunun etrafında yörünge uçuşu yapmayı içeriyor. Üçüncü ve en kritik aşama olan "Artemis III" ile birlikte ise NASA, astronotları doğrudan Ay yüzeyine indirmeyi hedefliyor.
Haziran 2025'te ABD Ulaştırma Bakanı Sean Duffy, Ay'a inişin önümüzdeki 3.5 yıl içinde gerçekleşebileceğini belirtmişti. Oysa daha önceki açıklamalarda NASA, bu dev adım için tahmini tarih olarak 2027 yılının ortalarını işaret ediyordu.