Avusturya'nın Yukarı Avusturya federal eyaletinde Çernobil felaketinin izlerine bugün de rastlanmaktadır.
1986 yılının Nisan ayında Çernobil Atom Elektrik Santrali'ndeki kazanın ardından yağan radyoaktif yağışlardan en çok bu bölge etkilenmiştir. O dönemde Mühlviertel, Merkezi Avusturya ve Salzkammergut bölgelerinde gözlemlenen şiddetli yağmurlar sonucunda söz konusu arazilerin toprağındaki sezyum izotoplarının konsantrasyonu bugün de yüksek olmaya devam etmektedir.
2021 yılının Nisan ayından 2026 yılının Nisan ayına kadar 601 ürün numunesi üzerinde araştırmalar yapılmıştır. Sonuçta bazı meyve, sebze ve özellikle mantar numunelerinde sezyum-137 maddesi tespit edilmiştir.
Haberde, iki çiğ süt numunesinde bu maddenin konsantrasyonu Avrupa Birliği'nin belirlediği izin verilen normu bile aştığı belirtiliyor. Bu izotopa tahıl ve baklagil bitkilerinde de rastlanmış, ancak orada miktarı nispeten az olmuştur. Yaban hayvanı etinde ise sezyum seviyesi kilogram başına 238 bekerele ulaşmıştır. Karşılaştırma için belirtelim ki, çiğ sütte bu gösterge yalnızca 0,5 bekerel olmuştur.
Uzmanlar bildirmektedir ki, kilogram başına 600 bekereldan az radyasyon içeren yabani mantar veya yaban hayvanı etinin tesadüfen tüketilmesi insan sağlığı için ciddi bir tehlike oluşturmamaktadır. Uzmanların açıklamasına göre, 10 kilometre yükseklikte bir saatlik uçak yolculuğu sırasında alınan radyasyon dozu, bileşiminde 1.000 bekerel kirlilik bulunan 200 gram yabani mantar veya etin yenmesinden alınan radyasyondan daha yüksektir.
Belirtelim ki, geçen yıl Almanya'da avcılar etinde yüksek seviyede sezyum-137 bulunan 3 bin yaban domuzu avlamış ve söz konusu hayvanlar özel prosedürle imha edilmiştir. Çernobil felaketinden bu yana geçen 40 yıl boyunca sezyum toprakta kalmaya devam etmektedir. Aynı zamanda, Almanya'nın Bavyera, Saksonya, Baden-Württemberg ve Rheinland-Pfalz bölgelerinde de yüksek radyasyon seviyesi gözlemlenmektedir.
Krone Zeitung