18 Ekim Azerbaycan'da Bağımsızlığın Yeniden Sağlanması Günü'dür.
Oxu.Az'ın hatırlatmasına göre, 28 Mayıs 1918'de Azerbaycan Halk Cumhuriyeti'nin Milli Şurası Bağımsızlık Bildirgesini imzalayarak Azerbaycan'ın bağımsızlığını dünyaya ilan etti. Halkımızın çok asırlık devlet geleneğini sürdürdü.
Kısa süre içinde Azerbaycan'ın ilk parlamentosu, hükümeti kuruldu, devlet sembolleri oluşturuldu, sınırları belirlendi, devlet inşası alanında önemli önlemler hayata geçirildi.
Cumhuriyetin uluslararası ilişkiler sisteminin bir süjesi olarak tanınması, diplomatik düzlemde ulusal çıkarların korunması yönünde önemli adımlar atıldı.
Yeni faaliyete başlayan parlamentonun kabul ettiği kanunlar ulusal bağımsızlığın güçlendirilmesinde, ülkede siyasi, ekonomik ve kültürel gelişmenin sağlanmasında, demokratik ilkelerin yerleştirilmesinde temel rol oynadı. Sadece 23 ay var olan Azerbaycan Halk Cumhuriyeti Müslüman Doğu'da demokrasi geleneklerinin oluşmasına önemli etki gösterdi...
1920'den sonra içinde bulunduğumuz SSCB dağıldıktan sonra - 18 Ekim 1991'de "Azerbaycan Cumhuriyeti'nin Devlet Bağımsızlığı Hakkında" Anayasa Kanunu kabul edildi.
Anayasa Kanunu'nda 28 Mayıs 1918 tarihli Bağımsızlık Bildirgesine ve "Azerbaycan Cumhuriyeti'nin Devlet Bağımsızlığını Yeniden Sağlanması Hakkında" Azerbaycan Cumhuriyeti Yüksek Sovyeti'nin 30 Ağustos 1991 tarihli Bildirgesine atıfta bulunuldu, Azerbaycan Cumhuriyeti'nin Azerbaycan Halk Cumhuriyeti'nin varisi olduğu belirtildi.
Böylece, "Azerbaycan Cumhuriyeti'nin Devlet Bağımsızlığı hakkında" Anayasa Kanunu'na dayanarak Azerbaycan halkı 18 Ekim 1991'de kendi bağımsızlığını yeniden kazandı.
Azerbaycan bugün bağımsız bir devlet olarak dış politikasını kendisi belirliyor ve saygın platformlarda ülkemizin adı olumlu anlamda anılıyor.
Azerbaycan 44 günlük Vatan Savaşı'nda Ermenistan üzerinde kesin zafer kazandıktan sonra önemini daha da artırdı.
Bugün dünya devletleri Azerbaycan'ı yeni gerçeklikler yaratan bir ülke olarak kabul ediyor, enerji, güvenlik konularında onunla hesaplaşıyorlar.