Türkiye'nin düşen doğurganlık oranları ve artan ortanca yaşı sonrası, çocuk sahibi olmayı teşvik edecek yeni düzenlemeler gündeme geldi. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre doğurganlık hızı 1,48'e gerilerken, ortanca yaş 34,9'a yükseldi. Bu tablo, nüfusun hızla yaşlandığını ortaya koydu.
Demografik veriler doğrultusunda harekete geçen Türkiye Nüfus Politikaları Kurulu, tüp bebek tedavisinde devlet desteğinin kapsamını genişletmeye hazırlanıyor. Konuya ilişkin yapılan sunumlarda, tedavinin daha etkin sonuç vermesi amacıyla mevcut şartların esnetilmesi önerildi. Sağlık Bakanlığı'nın düzenlemeye yönelik çalışmalarını sürdürdüğü öğrenildi.
Mevcut uygulamada, 23 yaşını doldurmuş ve 40 yaşını geçmemiş, çocuğu olmayan kadınlar tüp bebek desteğinden yararlanabiliyor. Yeni öneriyle üst yaş sınırının 42'ye çıkarılması planlanıyor. Ayrıca bir çocuğu bulunan çiftlerin de destek kapsamına alınması gündemde.
Kalıtsal hastalığı bulunan kadınlar için ise 20 yaşından büyük ve 42 yaşından küçük olanların destekten faydalanabilmesine yönelik düzenleme öngörülüyor.
Prim ve sigortalılık şartı esnetilecek
Devlet desteğinden yararlanmak için aranan 900 günlük prim şartının da düşürülmesi planlanıyor. Buna göre sigortalılık süresinin 5 yıldan 2 yıla, prim gün sayısının ise 900'den 450'ye indirilmesi üzerinde duruluyor.
Ayrıca çiftlerden birinde kalıtsal hastalık bulunması halinde, 900 gün yerine 30 günlük prim süresinin yeterli sayılması öneriliyor.
Düzenlemenin hayata geçmesi halinde, tüp bebek tedavisine erişimin kolaylaşması ve çocuk sahibi olmak isteyen çiftlere daha geniş bir destek sunulması hedefleniyor.
Türkiye Gazetesi