Türkiye İçişleri Bakanlığı Göç İdaresi Başkanlığı, 8 Aralık 2024'ten itibaren 411 bin 649 Suriyelinin gönüllü olarak ülkelerine döndüğünü açıkladı.
Oxu.Az'ın Anadolu Ajansı'ndan aktardığı habere göre, Suriye'deki güvenlik koşullarının iyileşmesiyle birlikte gönüllü, güvenli, onurlu ve düzenli geri dönüş süreci hız kazandı. 2016'dan bu yana ülkesine dönen Suriyeli sayısı ise 1 milyon 151 bin 652'ye ulaştı. Türkiye'de geçici koruma altında bulunan Suriyeli sayısı 2 milyon 543 bin 711 olarak kaydedildi.
Geri dönüş süreci, Göç İdaresi Başkanlığı koordinasyonunda ilgili kurumlarla iş birliği içinde yürütülüyor. Başvurular, "randevu.goc.gov.tr" üzerinden alınıyor. Randevu sonrası "gönüllü geri dönüş formu" ve "yol izin belgesi" düzenleniyor. Evraklarını tamamlayan Suriyeliler, İstanbul Arnavutköy Gönüllü Geri Dönüş Koordinasyon Merkezi başta olmak üzere belirlenen merkezlerden otobüslerle sınır kapılarına gönderiliyor.
Geri dönüşler Hatay Cilvegözü, Hatay Yayladağı, Hatay Zeytindalı, Kilis Öncüpınar, Kilis Çobanbey, Gaziantep Karkamış ve Şanlıurfa Akçakale kapılarından gerçekleşiyor. Sınırda parmak izi doğrulaması ve gümrük işlemlerinin ardından çıkışlar sağlanıyor. Süreç, Birleşmiş Milletler Mülteciler Yüksek Komiserliği tarafından da gözlemleniyor.
Bazı geri dönenler, AA muhabirine duygularını paylaştı:
10 yaşındaki Nurtaç Davut, Türkiye'de doğduğunu ve burada sahiplendiği kedisini Suriye'ye götürdüğünü belirterek, "Türkiye bize kapı açtı, çok teşekkür ediyoruz" dedi.
8 yaşındaki Rosim Davut, "Türkiye'yi çok sevdim, çok mutluyum ve heyecanlıyım" ifadelerini kullandı.
13 yıldır Türkiye'de yaşayan Ömer Zivane, "Ülkemiz güvenli hale geldi, Türkiye'de öğrendiklerimizi oraya taşıyacağız" diye konuştu.
Ahmet Ali, "Türkler hep yardımcı oldular, hiç kötülük görmedim. Ülkeme gideceğim için mutluyum" dedi.