Lodos nedeniyle (karbonmonoksit) baca gazı zehirlenmelerinin yaşanmaması ve vatandaşların zarar görmemesi için uzmanlardan kritik uyarı geldi.
Oxu.Az'ın İHA'dan aktardığı habere göre, soğuk kış günlerinde sobaların harıl harıl yandığı ve tüplü ısıtıcıların yoğun kullanıldığı bu dönemde, karbon monoksit zehirlenmelerine karşı vatandaşların daha dikkatli olması konusunda ciddi uyarılar yapıldı.
Uzmanlar, "Karbonmonoksit, odun, odun kömürü, taş kömürü, LPG veya doğal gaz gibi karbon içeren yakıtların yetersiz yanması sonucu ortaya çıkar. Düzgün yanmayan ve hatalı kullanılan sobalar, gazlı şofben ve ısıtıcılar, her türlü tüplü ısıtıcı sistemler ve yangın dumanı, karbonmonoksit zehirlenmesinin başlıca kaynaklarıdır. Karbonmonoksit tehlikeli bir gazdır; renksiz, kokusuz ve tatsız olduğu için fark edilmesi neredeyse imkansızdır. Solunum yoluyla vücuda girerek ölümcül zehirlenmelere sebep olabilir. Soba kurulumundan önce mutlaka baca temizliği yapılmalı, gereksiz dirsek kullanımından kaçınılmalıdır. Boru bağlantıları ve baca girişi kesinlikle hava sızdırmamalıdır. Soba kurulumu konusunda uzman kişilerden yardım alınması hayati önem taşımaktadır" ifadelerini kullandı.
Güvenlik için sobalar duvarlardan en az 1-1.5 metre uzağa yerleştirilmelidir. Sobaların günlük temizliği ihmal edilmemeli ve kaliteli yakıt kullanımına özen gösterilmelidir. Oksijen azalma sensörü bulunan sobalar tercih edilmelidir. Hiçbir koşulda soba, tüplü ısıtıcı veya kombi çalışırken aynı odada uyunmamalı, mecburi durumlarda ısıtıcı cihaz mutlaka kapatılmalıdır. Özellikle lodoslu havalarda, bacadan geri tepme riski nedeniyle soba veya kombi kullanımından tamamen kaçınılmalıdır.
Karbon monoksit zehirlenmesi belirtileri aşama aşama ortaya çıkar. İlk etapta uyku hali, yorgunluk, halsizlik, baş ağrısı, baş dönmesi ve bulantı gibi hafif semptomlar görülür. Zehirlenme ilerledikçe baş ağrısı şiddetlenir, muhakeme yeteneği bozulur, solunum hızlanır, görme bulanıklaşır, tansiyon düşer, kalp atışları hızlanır ve bayılma meydana gelebilir. Müdahale edilmezse, son aşamada solunum yetmezliği ve hızla gelişen ölümcül koma hali ortaya çıkar. Zehirlenme durumunda ilk yapılması gereken, kişiyi zehirli ortamdan derhal uzaklaştırıp temiz havaya çıkarmaktır. Aynı zamanda vakit kaybetmeden acil sağlık ekiplerine haber verilmelidir. Sağlık ekipleri gelene kadar gerekirse suni solunum uygulanarak hastaya ilk müdahale yapılabilir" şeklinde uyarıda bulunuldu.