Bugün Bakü'de Azerbaycan ve Türkiye arasında ekonomik iş birliği üzerine Ortak Hükümetlerarası Komisyonu'nun 12. Toplantısı gerçekleştirildi.
Oxu.Az'ın haberine göre, bu konuda Bakanlar Kurulu bilgi paylaştı.
Bildirildiğine göre, toplantıdan önce Azerbaycan Başbakanı Ali Asadov ve Türkiye Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz arasında baş başa görüşme oldu.
Daha sonra Asadov ve Yılmaz'ın eş başkanlığında ve her iki ülkenin ilgili devlet kurumlarının yöneticilerinin katılımıyla Komisyon toplantısı gerçekleşti.
Toplantıda, Azerbaycan ile Türkiye'yi derin tarihî ve kültürel köklere dayalı sağlam dostluk ve kardeşlik ilişkilerinin birleştirdiği belirtildi.
15 Haziran 2021'de Cumhurbaşkanları İlham Aliyev ve Recep Tayyip Erdoğan'ın imzaladığı tarihî Şuşa Beyannamesi'nin ikili ilişkileri müttefikliğin en yüksek zirvesine taşıdığı bildirildi.
Devlet başkanları arasında mevcut olan kişisel ilişkilerin ve yakın temasların stratejik ortaklığın sürekli gelişimini sağlayan ana faktör olduğu belirtildi.
Sadece bu yıl Cumhurbaşkanları arasında 7 karşılıklı ziyaretin gerçekleştiği dikkat çekildi.
Cumhurbaşkanı İlham Aliyev'in 19 Haziran'da Türkiye'ye son ziyareti sırasında Kahramanmaraş'ta "Azerbaycan" mahallesinin açılış töreninin gerçekleştirildiği, Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın 8 Kasım'da Bakü'de Vatan Savaşı'nda Zaferin 5. yıldönümüne adanan askeri geçit törenine katıldığı vurgulandı. Tüm bunların siyasi diyaloğun yüksek seviyesinin göstergesi olduğu bildirildi.
Azerbaycan ile Türkiye arasında uluslararası kuruluşlar çerçevesinde var olan geleneksel yakın iş birliğinden ve karşılıklı destekten memnuniyet ifade edildi.
Türk Devletleri Teşkilatı'nın her iki ülke için özel öneme sahip olduğu vurgulanarak Cumhurbaşkanları İlham Aliyev ve Recep Tayyip Erdoğan'ın Türk dünyasının birliği ve TDT'nin uluslararası alanda itibarının artırılması için kararlı faaliyet gösterdikleri belirtildi.
Ekim ayında Gebele'de TDT'nin 12. Zirve Toplantısının gerçekleştiği ve başkanlığın Azerbaycan'a geçtiği bildirildi, başkanlığımız döneminde teşkilatın kendi gelişimini devam ettireceğine ve itibarını daha da artıracağına emin olunduğu ifade edildi.
Bu yıl TDT'de yeni formatın - Hükümet başkanlarının/Cumhurbaşkanı Yardımcısının görüşmesinin oluşturulduğu, Kırgızistan'da yapılan ilk görüşmeden sonra Azerbaycan'ın 2026 yılında bir sonraki toplantıya ev sahipliği yapacağı belirtildi.
Ekonomik-ticari alandaki ikili ilişkilere değinilerek Türkiye'nin Azerbaycan'ın ana ticaret ortaklarından biri olduğu kaydedildi. Her iki ülkenin mevcut ekonomik potansiyeli ve coğrafi avantajlarının ticaret hacmini daha yüksek seviyelere çıkarmak için gerçek fırsatlar olduğunu gösterdiği ifade edildi.
Tercihli Ticaret Anlaşması'nın sonuçlarının analiz edilerek kapsamının genişletilmesinin önemi vurgulandı.
Yatırım alanındaki iş birliğinin mevcut düzeyinden memnuniyet ifade edildi.
Azerbaycan ile Türkiye'nin birlikte gerçekleştirdikleri mega enerji projelerinin büyük bölgesel ve küresel öneme sahip olduğu belirtildi.
Güney Gaz Koridoru'nun stratejik önemi vurgulanarak son aylarda Azerbaycan'ın doğal gaz ihraç ettiği ülke sayısının 14'e ulaştığı, bunlardan 10'unun Avrupa ülkesi olduğu belirtildi.
Ortak çabalarla artık Suriye'ye gaz sevkiyatına başlandığı, ilk kez Türkiye topraklarından geçerek Azerbaycan gazının Orta Doğu bölgesine ulaştığı vurgulandı.
Bu yılın Mart ayında kullanıma açılan Iğdır-Nahçıvan Doğal Gaz Boru Hattı'nın Nahçıvan Özerk Cumhuriyeti'nin enerji güvenliğini güçlendirdiği belirtildi.
Elektrik enerjisi alanında da karşılıklı fayda sağlayan iş birliğinin kurulduğu belirtilerek bugün Nahçıvan-Türkiye enerji hub projesi üzerinde aktif çalışmalar yürütüldüğü kaydedildi. Nahçıvan'ın yenilenebilir enerji potansiyelinden yararlanılarak Türkiye ve Avrupa yönünde yeşil enerji ihracatının hedefler arasında olduğu vurgulandı.
Ulaşım alanı Azerbaycan-Türkiye iş birliğinin öncelikli yönlerinden biri olarak değerlendirildi. İki ülke arasında karayolu ve demiryolu taşımacılığı ile yük taşımacılığı alanında iş birliği gündeminde olan güncel konular müzakere edildi.
Orta Koridor'un önemli bir halkası olan Bakü-Tiflis-Kars Demiryolu'nun taşıma kapasitesinin geçen yıl Azerbaycan'ın yatırımları sayesinde 1 milyon tondan 5 milyon tona kadar artırıldığı vurgulandı. Asadov, BTK Demiryolu'na ek yük akışlarının çekilmesi için çabaların artırılmasının önemini belirtti.
Orta Koridor'un gelişiminin her iki ülke için stratejik öneme sahip olduğu belirtildi.
Azerbaycan'ın ana kısmının Nahçıvan ile birleştirilmesi konusunda Washington'da varılan anlaşmaların önemi kaydedildi.
İlk aşamada 15 milyon ton yük taşıma kapasitesine sahip olacak Zengezur Koridoru'nun Orta Koridor'un ana hattına dönüşeceği vurgulandı. Ağustos ayında Zengezur Koridoru'nun bir parçası olan Kars-Iğdır-Aralık-Dilucu Demiryolu Hattı'nın temelinin atılmasının önemi belirtildi.
Azerbaycan ve Türkiye'nin ayrıca insani ilişkilere büyük önem verdikleri bildirildi. Eğitim alanındaki iş birliğine özel önem verildi.
2024-2025 eğitim yılından itibaren faaliyete başlayan Türkiye-Azerbaycan Üniversitesi (TAU) eğitim alanında başarılı iş birliğinin belirgin bir örneği olarak nitelendirildi.
Bu yılın Eylül ayında Bakü'de Türk Anadolu Lisesi'nin yeni şubesinin açılmasından memnuniyet ifade edildi, önümüzdeki eğitim yılından itibaren İstanbul'da da bir Azerbaycan okulunun kurulacağı belirtildi.
Mesleki eğitim alanındaki iş birliğinin sonuçları takdir edildi, bu alanda Türkiye'nin deneyiminin ülkemiz için faydalı olacağına dair umut ifade edildi.
Aynı zamanda çevre koruma ve iklim değişikliğiyle mücadele alanında da iş birliği konuları ele alındı.
Asadov, Türkiye'nin COP31'e ev sahipliği yapacak olması münasebetiyle Yılmaz'a tebriklerini iletti, etkinliğe hazırlık sürecinde Azerbaycan'ın kardeş ülkeye her türlü desteği vermeye hazır olduğu belirtildi.
Toplantıda her iki ülkenin heyet üyelerinin gündemdeki konularla ilgili raporları dinlendi.
Sonunda Ali Asadov ve Cevdet Yılmaz toplantının Protokolünü imzaladılar ve ikili iş birliğinin güncel alanlarını kapsayan 110 maddelik Faaliyet Planını onayladılar.