Türkiye Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Nisan ayından itibaren elektrikte uygulanmakta olan kademe sisteminin benzerini doğalgaz sektörüne de taşımayı planlıyor.
Gelir düzeyi yüksek olan hanelerin sübvansiyondan yararlanamaması amacıyla tüketim odaklı bir modele geçilmesi gündemde. İller bazında farklılaştırılacak doğalgaz kademe yapısında, elektrik uygulamasından farklı biçimde yıllık yerine aylık tüketim ortalamaları temel kriter olarak belirlenecek.
Cari yılda doğalgaz ve elektrik faturalarına toplamda 305 milyar liralık destek sağlanması planlanırken, sosyal adalet ilkesi doğrultusunda yüksek gelire ve tüketime sahip hanelerin destekleme kapsamı dışına alınması için doğalgazda da kademeli tarife dönemi başlatılıyor.
19 MİLYON ABONE DESTEKLENMEYE DEVAM EDECEK
Türkiye genelinde 21,8 milyon doğalgaz abonesi mevcut olup, kademe düzenlemesinden yaklaşık 2,8 milyon abonenin etkilenmesi bekleniyor. Geriye kalan 19 milyon abone için destek uygulaması sürdürülecek.
HER İLİN TÜKETİM ORTALAMASI AYRI DEĞERLENDİRİLECEK
Konutlarda doğalgazın büyük bölümü ısınma amaçlı kullanılıyor ve bu durum soğuk iklim koşullarına sahip şehirlerde dezavantaj yaratıyor. Bakanlık bu nedenle her bir ilin tüketim ortalamasını ayrı ayrı değerlendirerek il düzeyinde kademe eşikleri tespit edecek.
Örneğin Ankara veya İstanbul'da Aralık-Ocak döneminde aylık tüketim ortalamasının 200 metreküp olması halinde, bunun yüzde 75 üzerinde yani 350 metreküp ve üstü tüketim gerçekleştirenler sübvansiyon kapsamı dışında tutulacak.
Yaz döneminde ise Temmuz-Ağustos aylarında bir ilin ortalama tüketiminin 20 metreküp olması durumunda, söz konusu ay için 35 metreküpün üzerinde tüketim yapanlar desteklemeden yararlanamayacak.
AYLIK ORTALAMALAR ESAS ALINACAK
Nisan ayında hayata geçirilmesi planlanan yeni sistemle her ilin aylık doğalgaz tüketim ortalamaları referans alınacak. Geçen ocak ayında Marmara Bölgesi'ndeki haneler aylık ortalama 155 metreküp, Ege ve İç Anadolu bölgeleri 180 metreküp, Karadeniz Bölgesi 175 metreküp, Güneydoğu Anadolu 195 metreküp, Doğu Anadolu ise 235 metreküp doğalgaz tüketimi gerçekleştirdi.
Yeni modele göre örneğin İç Anadolu Bölgesi'nde bulunan Ankara'da kış aylarındaki ortalama 200 metreküplük tüketim baz alınacak, Erzurum'da ise 230 metreküp tüketim esas kabul edilecek. Ortalama tüketim değerleri bakanlık tarafından kamuoyuna duyurulacak. Aylık ortalama tüketimin yüzde 75 üzerinde doğalgaz kullanan haneler destekleme dışında bırakılacak.
Bu yapı sayesinde soğuk bölgelerdeki illerin yaşadığı dezavantaj giderilmiş olacak. Aynı zamanda villa tipinde müstakil konutlarda ikamet edenlerin tüketim miktarları yüksek olacağından, bu kesim yüksek gelirli kabul edilerek sübvansiyondan faydalanamayacak.
Doğalgazda mevcut durumda faturaların yüzde 45'lik kısmı devlet tarafından karşılanıyor. Yani bin lira maliyetindeki bir doğalgaz faturası vatandaşa 550 lira olarak yansırken, kalan 450 liralık tutar Hazine tarafından ödeniyor.
EN YÜKSEK TÜKETİM HAKKARİ'DE GERÇEKLEŞTİ
Geçen yıl hane başı en yüksek ortalama tüketim, yıllık 1.662 metreküp ile Hakkari'de kaydedildi. Hane başı tüketimin en fazla olduğu diğer iller sırasıyla Erzurum, Ardahan, Bitlis ve Van şeklinde sıralandı. Ege ve Akdeniz bölgelerindeki iller Türkiye ortalamasının altında kaldı. Bölgesel bazda yıllık ortalama tüketim rakamları ise şöyle oldu: Doğu Anadolu 1.211, Güneydoğu Anadolu 1.022, İç Anadolu 960, Karadeniz 956, Marmara 865, Ege 863 ve Akdeniz 756 metreküp.
Sabah Gazetesi