TBMM Genel Kurulunda trafik cezalarının artırılmasına yönelik düzenlemeleri de içeren Karayolları Trafik Kanunu'nda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi'nin 4 maddesi daha kabul edildi.
Oxu.Az'ın Anadolu Ajansı'ndan aktardığı habere göre, Genel Kurul'da kabul edilen maddelere göre, Karayolları Trafik Kanunu'nda köklü değişiklikler yapılıyor. Yeni düzenlemeyle, araçları tescil belgesi ve tescil plakası olmadan trafiğe çıkaran sürücüler artık 46 bin lira ceza ödeyecek. Aynı şekilde, hurdaya çıkarılmış araçları kullanan sürücüler de 46 bin lira cezaya çarptırılacak. Aykırılık tespit edilen araç trafikten çekili durumdaysa, trafikten çekme tarihinden itibaren trafik tescil kaydı açılacak ve ilgili vergi dairesine bildirilecek.
Yönetmelikte belirtilen standartlara uymayan plaka takan veya yeterli sayıda plaka bulundurmayan sürücülere 4 bin lira ceza verilecek. Bu araçlar, plakalar uygun hale getirilene kadar trafikten men edilecek.
Tescil plakasının farklı okunmasına veya okunamamasına kasıtlı olarak neden olan sürücüler 140 bin lira cezaya çarptırılacak ve araçları 30 gün süreyle trafikten men edilecek.
Son ihlalin gerçekleştiği tarihten geriye doğru 1 yıl içinde aynı ihlali iki veya daha fazla kez tekrarlayanlara her seferinde 280 bin lira ceza uygulanacak ve araç 60 gün süreyle trafikten men edilebilecek.
Tescilli aracı plakasız kullanan sürücülere 46 bin lira ceza uygulanacak, sürücü belgeleri 30 gün süreyle geri alınacak ve araç 30 gün süreyle trafikten men edilecek.
Son ihlalin gerçekleştiği tarihten geriye doğru 1 yıl içinde iki veya daha fazla tescilli aracı plakasız kullanan sürücülere her seferinde 140 bin lira ceza verilecek, sürücü belgeleri 60 gün süreyle geri alınacak ve araç 60 gün süreyle trafikten men edilecek.
Sahte plaka kullananlara 140 bin lira ceza
Başka bir araca ait tescil plakasını veya geçici tescil plakasını, yetkili kuruluşlar tarafından verilmemiş plakayı, tescil kaydı bulunmayan plakayı veya sahte plakayı kullananlar 140 bin lira cezaya çarptırılacak, sürücü belgeleri 30 gün süreyle geri alınacak ve araç 30 gün süreyle trafikten men edilecek.
Bu ihlallerin bir yıl içinde iki veya daha fazla tekrarlanması durumunda her seferinde 280 bin lira ceza uygulanacak, sürücü belgeleri 60 gün süreyle geri alınacak ve araç 60 gün süreyle trafikten men edilecek. Ayrıca bu kişiler, Türk Ceza Kanunu'ndaki "Resmi belgede sahtecilik" suçundan da cezalandırılacak. Trafikten men edilen araçlar, tescil plakaları uygun duruma getirilmeden sahiplerine teslim edilmeyecek.
İşleten veya araç sahibi, sürücünün kim olduğuna bakılmaksızın araç tescil belgesi ve tescil plakalarının uygun şekilde bulundurulması ve aracın kurallara uygun kullanılması konusunda gerekli tedbirleri almakla yükümlü olacak.
Sürücü belgelerinin geri alınması işlemleri kanunda belirlenen görevliler tarafından yapılacak. Geri alınan belgelerin iade edilebilmesi için verilen tüm idari para cezalarının ödenmiş olması şartı aranacak.
Geçici trafik belgesi ve geçici tescil plakasını usulsüz kullanan sürücülere 46 bin lira ceza verilecek ve araçları 30 gün süreyle trafikten men edilecek. Son ihlalin gerçekleştiği tarihten itibaren geriye doğru 1 yıl içinde iki veya daha fazla ihlal yapanlara her seferinde 140 bin lira ceza uygulanacak ve araç 60 gün süreyle trafikten men edilecek.
Yeni düzenlemeyle, belirli ağırlıktaki yük taşıtlarında ve yolcu taşımacılığında kullanılan araçlarda takograf, taksilerde taksimetre ve belirtilen araçlarda hız sınırlayıcı bulundurulması zorunlu olacak. Bu cihazların kullanılır durumda olması ve aktif kullanılması şart koşulacak.
Kanunun yürürlüğe girdiği tarihten önceki yıllarda üretilen ve yönetmelikle muafiyet tanınan taşıtlarda takograf bulundurma zorunluluğu aranmayacak.
Taşıtlarda Sanayi ve Teknoloji Bakanlığınca onaylanmayan takograf, taksimetre ve hız sınırlayıcıların kullanımı yasaklanacak. Bu cihazlara müdahale edilmesi veya manipüle edilmiş cihazların kullanılması da yasak olacak.
Takograf kullanması zorunlu araç sürücülerinin, geçerli takograf sürücü kartı kullanmaması ya da başkasına ait kartla araç kullanması yasak olacak. Takograf kartı sahipleri, kartlarının başkaları tarafından kullanılmaması için gerekli tedbirleri almak zorunda olacak.
Takograf kullanmayanlara 75 bin lira ceza verilecek
Araçlarda yönetmelikte belirtilen gereçleri bulundurmayan sürücülere 1000 lira, takograf ve hız sınırlayıcı bulundurmayan ve kullanmayanlara 75 bin lira ceza uygulanacak.
Taksi hizmeti veren otomobillerde taksimetre bulundurmayan ve kullanmayan sürücülere 46 bin lira ceza verilecek.
Trafik zabıtası, taşıtlara ait takograf kayıtlarını elektronik veri tabanı üzerinden de denetleyebilecek ve tespit edilen ihlaller için ceza uygulayabilecek.
Takograf kullanımı, cihaz ayarları ve kalibrasyonu ile kayıtların saklanmasına ilişkin detaylı düzenlemeler, ilgili bakanlıkların görüşleri alınarak bir yıl içinde çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek.
Takograf kullanımıyla ilgili belirlenen kurallara uymayanlara 3 bin lira, cihaz ayarları ve kalibrasyonuna ilişkin kurallara uymayanlara 10 bin lira, kayıtların saklanmasına ilişkin kurallara uymayanlara 20 bin lira ceza verilecek.
Genel Kurulda kanun teklifinin 7. maddesinin oylanmasından önce CHP milletvekilleri yoklama talep etti. Yapılan iki yoklamada da toplantı yeter sayısı bulunamaması üzerine TBMM Başkanvekili Tekin Bingöl, birleşimi 13 Ocak Salı saat 15.00'te toplanmak üzere kapattı.