Türkiye Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı ev sahipliğinde düzenlenen ilk üçlü danışma kurulu toplantısı, 2026 yılı için yeni asgari ücretin nasıl belirleneceğine dair önemli detayları ortaya koydu. Toplantıda, komisyonun temsil dağılımı ve karar alma süreçleri masaya yatırıldı. Peki, yeni asgari ücret ne kadar olacak?
Oxu.Az'ın Haber Global'den aktardığı habere göre, Üçlü Danışma Kurulu, Çalışma Bakanlığı'nın koordinasyonunda ilk toplantısını gerçekleştirdi. Çalışma Genel Müdürü Mehmet Baş'ın başkanlık ettiği toplantıya, Türk-İş Genel Başkan Yardımcısı Ramazan Ağar, TİSK Genel Sekreteri Akansel Koç ile HAK-İŞ ve DİSK temsilcileri katıldı. Sendika liderleri, geçmiş tutumlarını koruyarak, adil bir düzenleme yapılmadığı takdirde sürece katılmayacaklarını belirtti.
Şu anda bir işçinin brüt asgari ücreti 26 bin 5 lira 50 kuruş, net ücreti ise 22 bin 104 lira 67 kuruş. İşverenin toplam maliyeti ise yaklaşık 30 bin 621 lira 48 kuruşa ulaşmakta. Bu tutarın içinde sosyal güvenlik primi ve işveren işsizlik sigorta fonu da bulunuyor. Ayrıca, araştırmalar iş gücünün yarısının asgari ücretle çalıştığını gösteriyor.
Asgari ücret, yasa gereği, işçi, işveren ve hükümetten beşer temsilci olmak üzere toplam 15 kişiden oluşan Asgari Ücret Tespit Komisyonu tarafından belirleniyor. Komisyon, Aralık ayındaki toplantılarla karar veriyor ve oy çokluğuna göre karar alıyor.
Uzmanlar, 2026 yılı için asgari ücrete yüzde 20 ila 40 arasında zam öngörüyor. Uluslararası finans kuruluşlarından JP Morgan, zam oranını %20 olarak tahmin ederken, Morgan Stanley %20 ila %25 arasında bir artış bekliyor. İşte olası zam oranlarına göre net maaş tahminleri:
Yüzde 20 zam: Net asgari ücret yaklaşık 26.524 TL
Yüzde 25 zam: Net yaklaşık 27.630 TL
Yüzde 28 zam: Net yaklaşık 28.294 TL
Yüzde 35 zam: Net yaklaşık 29.841 TL, brüt tutar ise 35.107 TL
Yüzde 40 zam: Çalışanların eline geçecek net maaş yaklaşık 30.946 TL
Pazarlıkların devam ettiği yıl sonunda, asgari ücretin yeni tutarı netlik kazanacak.