Modern insanların genomunun yaklaşık beşte birinin, bir milyon yıldan fazla bir süre önce insanın evrim hattından ayrılmış bilinmeyen kadim bir homininden gelmiş olabileceği tespit edildi. Bu sonuca Utah Üniversitesi bilim insanları ulaştı.
Araştırma bioRxiv platformasında ön baskı olarak yayımlandı.
Bilim insanları modern insanların, ayrıca Neandertallerin ve Denisovalıların genetik varyantlarının dağılımını analiz ettiler. Bu da çeşitli kadim insan grupları arasında gerçekleşmiş melezleşme olaylarını izlemeye olanak sağladı.
Araştırma, "Homo sapiens" genomunun yaklaşık %19,6'sının "süperarkaik" olarak adlandırılan bir popülasyondan gelmiş olabileceğini ortaya koydu. Bu homininler modern insanların evrim hattından yaklaşık 1,3 milyon yıl önce ayrılmışlardı. Yazarların ifadesine göre, bu oran Neandertallerin genetik katkısını oldukça aşmaktadır - modern insanlar onlardan yalnızca yaklaşık %2 DNA miras almışlardır.
Analiz ayrıca, bu kadim karışma süreçlerinde en az iki farklı süperarkaik popülasyonun yer aldığını gösterdi. Bunlardan biri muhtemelen Afrika'da modern insanların ataları ile, diğeri ise Avrasya'da Neandertallerin ve Denisovalıların ataları ile karıştı.
Araştırmacılar, bu kadim akrabanın olası adaylarından birinin "Homo erectus" olabileceğini bildirmektedirler. Bu tür yaklaşık iki milyon yıl önce Afrika'yı terk ederek Avrasya bölgesine yayıldı.
Bilim insanlarına göre, bu hipotez doğrulanırsa, insanın genetik tarihi daha önce düşünülenden çok daha karmaşık olacaktır. Bu durumda modern insanlar doğrudan bir evrim hattının değil, çeşitli kadim popülasyonların genlerinin karışımından oluşmuş bir "mozaik" olarak değerlendirilebilir.
Bununla birlikte, yazarlar şimdilik bu genlerin hangi belirli hominin türünden geldiğini kesin olarak tespit etmenin mümkün olmadığını vurgulamaktadırlar. Kesin sonuçlar için ek genetik ve paleoantrolojik araştırmalara ihtiyaç vardır.
Oxu.Az