ABD Başkanı Donald Trump'ın İran'la ilgili barış girişimi Amerika'nın petrol sektöründe ciddi hoşnutsuzluk yarattı ve tepkiyle karşılandı.
Yayın organını bilgilendiren sektördeki kaynağın aktardığına göre, petrol şirketlerinin yöneticileri Beyaz Saray'a, Dışişleri Bakanı Marco Rubio'ya ve Başkan Yardımcısı JD Vance'e başvurarak, ateşkes koşulu olarak İran'ın Hürmüz Boğazı'ndan geçiş için harç toplamasına izin verilmesine karşı çıkmışlardır.
"Daha önce biz bunu yapmak zorunda değildik ve ben savaşta galip geldiğimizi düşünüyordum. Yönetimle iletişim kurabildiğiniz her yerde aynı soruyu soruyorsunuz: siz aslında ne düşünüyorsunuz?," diye belirtti.
Petrol sektörünün temsilcileri 8 Nisan'da Dışişleri Bakanlığı'nda yönetimin üst düzey yetkilileriyle görüşerek endişelerini iletmişlerdir. Onların temel argümanları şundan ibarettir: İran'ın talebiyle uzlaşmak, harçlar ve sigorta masrafları nedeniyle her bir taşımanın maliyetini 2,5 milyon dolar artıracak ki, bu da sonuçta tüketicilerin bütçesini etkileyecektir.
Hürmüz Boğazı'nın kontrolünün İran'a verilmesinin, Singapur, Türkiye ve diğer ülkelerin de Malakka ve Boğaziçi boğazları gibi önemli ticaret yollarında harçlar uygulaması için emsal teşkil edebileceğinden endişe ediyorlar. Bunun yanı sıra, harçların ödenmesi şirketleri İranlı yetkililere yönelik yaptırımların ihlali nedeniyle yargılanma tehlikesiyle karşı karşıya bırakabilir.
Şirketler endişelerini doğrudan Trump'a da iletmişler, ancak bunu daha temkinli bir şekilde yapmışlardır. Politico'nun kaynaklarından biri, ABD liderinin bu savaşın sonuçlarına ve başarısının değerlendirilmesine karşı son derece hassas olduğunu, bu nedenle şu anda ona baskı yapmanın riskli bir adım sayıldığını bildirmiştir.
Politico