Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), 2016 yılından itibaren emeklilik hakkı kazanan vatandaşlara yönelik kapsamlı bir inceleme sürecini hayata geçirdi. Sahte sigortalılık kayıtları veya gerçeğe aykırı belgelerle emeklilik elde ettiği saptanan kişilerin maaş ödemeleri askıya alınıyor.
SGK, usulsüz emeklilik işlemlerine ilişkin geniş çaplı bir denetim çalışması başlattı. 2016 sonrasında emekli olan kişilerin dosyalarını tek tek değerlendiren kurum, sahte sigorta primleri ya da hukuka aykırı yollarla emeklilik hakkı elde ettiği tespit edilen bireylerin aylık ödemelerini durdurdu.
Gerçekleştirilen denetimlerde usulsüzlüğün kesinlik kazanması halinde, o güne kadar yapılan maaş ödemelerinin faiz uygulanarak geri isteneceği ve ilgili şahıslar hakkında savcılık nezdinde suç duyurusunda bulunulacağı açıklandı. Kurum yetkilileri, denetim faaliyetlerinin yasal düzenlemeler doğrultusunda yürütüldüğünü ifade etti.
Yürütülen çalışmalarda, "naylon şirketler" aracılığıyla prim ödemesi yaparak veya sahte sağlık belgeleriyle emeklilik kazanan çok sayıda birey belirlendi. Bazı kişilerin emekli aylıkları durdurulurken, bugüne kadar aldıkları tüm ödemelerin faiziyle birlikte geri tahsil edilmesi amacıyla yasal tebligatlar iletildi.
Usulsüzlük şüphesi taşıyan vatandaşlar, SGK ilçe müdürlüklerine çağrılarak üç iş günü içerisinde savunmalarını sunmaya davet edildi.
Hatalı işlemin kurum kaynaklı olduğu belirlendiğinde son beş yıllık ödemeler faizsiz olarak iade alınacak. Ancak usulsüzlüğün vatandaş tarafından gerçekleştirildiği saptanırsa, yapılan tüm emekli maaş ödemeleri yasal faizi eklenerek tahsil edilecek.
Usulsüzlüğün kesinleşmesi durumunda emekli aylıkları iptal edilecek ve ilgili kişiler hakkında sahtecilik ile kamu zararına yol açma suçlamalarıyla savcılıklara başvuruda bulunulacak.
SGK, bu uygulama ile hem kamu kaynaklarının etkin şekilde korunmasını hem de emeklilik sisteminde hakkaniyet ilkesinin sağlanmasını amaçlıyor.
Haber Global