Site aidatlarındaki kontrolsüz artışlara dur diyecek düzenleme nihayet Meclis gündemine taşındı. Ancak vatandaşları rahatlatacak bu adım öncesinde bazı site yönetimleri adeta alarm durumuna geçerek hızla zam kararları aldı.
Oxu.Az'ın NTV'den aktardığı habere göre, bu durum "Yeni yasa geriye dönük işleyecek mi?" ve "Vatandaşların haksız zamlara karşı yasal hakları neler?" sorularını gündeme getirdi.
Fahiş site aidatları sorunu artık devletin de gündeminde. TBMM'ye sunulan yeni düzenleme, aidat zamlarına açık bir üst sınır getiriyor.
Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı'nın hazırladığı teklife göre, aidat zamları bundan sonra yeniden değerleme oranını aşamayacak. Bu sınırın üzerinde bir artış yapılmak istendiğinde ise, site yönetimleri üç ay içinde kat malikleri toplantısı düzenleyerek onay almak zorunda kalacak. Bu yasal adım, kontrolsüz aidat artışlarının önüne geçmeyi hedefliyor.
Ancak düzenleme henüz yasalaşmadan bazı site yönetimleri hızlı hareket ederek aidat ücretlerini şimdiden artırdı. Birçok yönetim, yüzde 25,49 olan yeniden değerleme oranının çok üzerinde zamlar yaptı. İddialar, bazı sitelerde zam oranlarının yüzde 55'e kadar çıktığını gösteriyor.
Yeni düzenleme yasalaştığında geriye dönük işlemeyecek. Ancak uzmanlar, kat maliklerinin mevcut hukuki düzende bile bu zamlara itiraz hakkı olduğunu vurguluyor. Yani düzenleme öncesi yapılan aşırı zamlara karşı itirazda bulunmak, vatandaşları koruyabilir.
Gayrimenkul Hukukçusu Ali Güvenç Kiraz konuyla ilgili net bir açıklama yaptı: "Bu tür fahiş zamlar fırsatçılık kapsamına girer. Hiçbir site yöneticisi kendi kafasına göre aidat belirleyemez ve bunu maliklere yansıtamaz."