Birleşik Arap Emirlikleri'nin Abu Dabi şehrinde Azerbaycan Cumhuriyeti Cumhurbaşkanı İlham Aliyev'in Ermenistan Cumhuriyeti Başbakanı Nikol Paşinyan ile görüşmesi sadece bu iki ülkede değil, neredeyse tüm dünyada büyük bir dikkatle izleniyor.
Azerbaycan ve Ermenistan tarafı görüşme sürecinde herhangi bir üçüncü taraf olmadan katılıyorlar. Bu görüşmeyi barış anlaşmasına doğru resmi Bakü ve Erivan'ın gerçekleştirdiği en önemli temas olarak da değerlendirebiliriz.
Abu Dabi görüşmesinin Azerbaycan'ın ısrarıyla ikili formatta gerçekleştirildiği gün gibi açıktır. Bakü, Erivan'a 44 günlük savaştan sonra zor da olsa, görünüşe göre açıklayabilmiş ki, herhangi bir arabulucuya ihtiyaç olmadan da Azerbaycan ile Ermenistan bir araya gelip, kendi kaderlerini birilerinin insafına bırakmadan çözme yeteneğine sahiptir.
Artık çok açık bir şekilde görülüyor ki, Azerbaycan'ın barış gündemini Ermenistan siyasi iktidarının yanı sıra, halkımıza karşı uzun yıllar kin, nefret, düşmanlık duyguları ile beslenen sıradan Ermenilerin büyük çoğunluğu da resmi Bakü'nün Erivan ile istikrar yönünde attığı adımların, Cumhurbaşkanı İlham Aliyev'in iki devlet arasındaki ilişkilerin düzenlenmesi, komşuluk ilkeleri temelinde barış ortamında yaşamanın önemi ile ilgili verdiği mesajların samimiyetine önceki yıllara kıyasla şimdi daha çok inanmaya başlamışlardır.
Bunu doğrulayacak en büyük kanıtlardan biri olarak, bugün halen devam eden görüşmeyle ilgili Ermenistan Başbakanı Nikol Paşinyan'ın resmi sosyal medya hesaplarında İlham Aliyev ile görüşmesini yansıtan video görüntüsüne Ermenilerin yazdıkları yorumları gösterebiliriz.
Yorum yazanların büyük çoğunluğunun iki ülke liderinin barış yönündeki bu görüşmesini olumlu karşıladığı dikkatlerden kaçmıyor. Ermenilerin söz konusu video ile ilgili dikkat çekici yorumlarının en çok Azerbaycan ve Ermenistan arasındaki barışı sabırsızlıkla beklediklerini yansıtan ifadelere yer vermesi söylenenleri bir kez daha doğruluyor: "Devletimize istikrar, halkımıza barış lazım", "Sadece barış", "Sayın başbakanımız, ülkemize barış getir", "Barış olmalıdır. Savaş olmamalıdır", "Barış ve refah istiyoruz", "Ülkemiz için barış olsun".
Evet, Ermenistan halkı da artık Azerbaycan'ın barış konseptini kabul etmekte, ona ülkelerinin gelişimi, refahı yönünde temel adım olarak bakmaktadırlar. Şüphesiz ki, bölgede barışı bozmak isteyen güçler var. Ermenistan yönetimi ve halkı da artık bunu anlamaya, kavramaya başlıyorlar ki, uzun yıllar sadece bu güçlerin kendi çıkarlarına ulaşmak için bir araç olmuşlar, kullanılmışlar.
Abu Dabi görüşü, istek ve siyasi irade olduğu takdirde, yaklaşık tahminen kırk senelik düşmanlığın da tarih olabileceğini kanıtlamaktadır. Azerbaycan bu döneme hazırdır, resmi Bakü'nün barış girişimine ne kadar hazırlıklı olduğunu Ermeni halkı hissetmektedir. Şimdi sıra resmi Erivan'dadır: Ermenistan yönetiminin Bakü'nün barış girişimine hazır olup olmadığını önümüzdeki dönemde daha net göreceğiz.
Doğrudur ki, Paşinyan içinde irade bulursa, Abu Dabi görüşü "barış gerçekleşmeyecek" diyenlere sağlam bir cevap olacaktır. Bu, barışı bozmak isteyenlere en güçlü cevaptır.
Tehmaz Asadov