Şekerli gazlı ve alkollü içeceklerin düzenli kullanımı saç dökülmesi riskini artırır, demir ve D vitamini içeren ürünler ise kelleşmeden korur.
Oxu.Az haber veriyor ki, bunu Nutrition and Health (NutritHealth) dergisinde yayınlanan araştırmanın sonuçları gösterdi.
Bilim insanları bu sonuca daha önce yayınlanmış 17 bilimsel makalenin meta-analizi sonucunda ulaştılar. ABD, Avrupa ve Asya'dan 61.332 kişinin sağlık durumunu ve beslenme özelliklerini değerlendirdiler. Deneklerin toplam sayısının %97'sini kadınlar oluşturdu.
Analiz, beslenme düzeninde D vitamini ve demir miktarının yüksek olmasının alopesi olasılığının düşük olması ve etkili saç büyümesi ile ilişkilendirildiğini gösterdi. Aksine, alkol ve şekerli içeceklerin tüketimi daha fazla saç dökülmesi ve erken beyazlama ile ilişkilendirildi.
Bilim insanları, soya ürünleri, brokoli ve lahana gibi turpgiller ailesine ait sebzelerin tüketiminin saç dökülmesinin azalması ile ilişkilendirildiğini belirttiler. Bazı kompleks takviyeler de olumlu etki göstermektedir, ancak bazı klinik denemelerin kalitesi orta veya düşük oldu.
Yazarlar, bunların doğrudan neden-sonuç ilişkileri değil, ilişkilendirmeler olduğunu vurguladılar, çünkü araştırmaların çoğu gözlemsel niteliktedir ve beslenme ile saçların durumunu değerlendirmek için farklı yöntemler kullanıldı.
Buna rağmen, uzmanlar, saç dökülmesi şikayetiniz varsa, D vitamini ve ferritin seviyesini (demir depolarının göstergesi) kontrol etmenin, eksiklik varsa bunu gidermenin, şekerli içecekler ve alkol tüketimini sınırlamanın uygun olduğunu düşünmektedirler. Onlara göre, bu yaklaşım temel dermatolojik tedavinin yanı sıra saçların sağlığını korumak için basit ve ekonomik bir strateji olabilir.